Tänk på att:

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Blogg & Media

Vi är på ”Tech-Week” i Silicon Valley

Blogg | 22 sep 2025

I september 2025 besökte jag och Herman Ohlsson San Francisco, San José och Palo Alto som också brukar kallas för Silicon Valley. För de som inte känner till vad namnet Silicon Valley kommer ifrån så är silicon, kisel på engelska. Kisel är ett viktigt material som bland annat används för att tillverka de viktiga halvledarna. Nvidia är i dag det största bolaget i ”the valley” men för 30-40 år sedan var det Hewlett-Packard (HP) och Intel som var de största bolagen.

Under vår ”Tech-Week” arrangerad av Baird, träffade vi 15 olika bolag varav två är bland de tio största bolagen i världen, Nvida och Broadcom. I detta blogginlägg fokuserar vi på användarna av halvledarna det vill säga mjukvarubolagen. 

Efter att har träffat 15 bolag på en vecka som fokuserar på hårdvara, datacenter och mjukvara konstaterar jag att Artificial Intelligence (AI) fortsatt är väldigt hett och fokuset är stort på att bygga upp och investera i datacenter och AI-program. Vi träffade även några olika energibolag, varav ett heter OKLO, som tillverkar mindre modullära kärnkraftverk. Jag tycker detta säger ganska mycket om hur stor satsningen på AI är när man är beredd att bygga kärnkraftverk för att förse datacentren med tillförlitlig el.

De bolag som jag kommer att behandla i detta blogginlägg, Salesforce, Intuit och Autodesk, utvecklar och använder sina egna AI-modeller. Dessa tre mjukvarubolag använder också mjukvara från andra mer välkända AI-bolag som OpenAI och Mistral. OpenAI driver det kända AI-programmet ChatGPT och franska Mistral driver bland annat ett AI-program som heter Mistral Small 3. Under mötena berättade både Autodesk och Salesforce att de kan koppla ihop sin egen AI-modell med program från OpenAI och Mistral för att förbättra sin egen mjukvara. Konkurrensen är stenhård och allt handlar om att ge kunden den bästa upplevelsen vid användandet av respektive bolags produkter. 

Salesforce har blivit mer lönsamt

När vi träffade Salesforce för två sedan berättade Investor Relations (IR) om deras nya planer på att satsa på lönsam omsättningstillväxt i stället för att bara fokusera på att växa omsättningen. När vi går igenom resultaträkningen i Salesforce senaste årsredovisning visar det sig att de är på god väg att öka sin lönsamhet. 

I utdraget från årsredovisning från 2025 ser vi att bolaget har lyckats väl med att lyfta lönsamheten. År 2023 var Salesforce det typiska kaliforniska mjukvarubolaget som satsade allt på att växa sin omsättning men idag har bolaget uppnått en rekorderlig lönsamhet med bruttomarginaler på 77% och EBIT-marginaler på 19%. Well done Salesforce!


Trots att Salesforce lönsamhet har förbättrats tycker att vi att omsättningsutveckling från 2024 till 2025 har varit relativt medioker. Att omsättningen ”endast” vuxit cirka 9% förklarade IR vid vårt möte att det är en kombination av en något sämre konjektur och att vi befinner oss i ett teknikskifte mot AI som påverkar omsättningen. Skiftet mot fler AI-modeller påverkar hur kunderna beställer mjukvaror från bolaget.

IR berättade om en rapport som teknologiuniversitet MIT i Cambridge Massachusetts hade publicerat. För att ta fram rapporten hade forskaren intervjuat 150 chefer och 350 anställda gällande 300 olika AI-projekt. Resultatet av studien visade att 95% av AI-projekten inte hade gett några substantiella besparingar eller uppsving i lönsamhet. Det finns också en studie från Capgemini från 2023 som visar på liknande resultat. Källa: www.fortune.com. Vår syn på AI-modeller är att de är här för att stanna, men modellen måste vara relevant för det jobbet som den faktiskt gör och ge en faktisk effektivitetshöjning för bolagen.

Bildtext: Herman Ohlsson och jag träffar Salesforce i San Francisco september 2025.

Salesforce har precis som alla andra mjukvarubolag fullt fokus på att ytterligare integrera olika AI-funktioner i bolagets CRM-system (Customer Relation Management). Vid mötet pratade Salesforce mycket om sina AI-agenter, ett AI-program som självständigt utför arbetsuppgifter utan mänsklig inblandning. Agenten styrs via en AI-prompt som styrs av en ”Prompt-engineer” (människa) som ”talar om” vad agenten ska utföra för jobb.

Vi tror att det som kommer styra Salesforce kommersiella utveckling, omsättningstillväxt och lönsamhet, är hur väl bolaget kan sälja och ta betalt för sina AI-tjänster. Bolaget räknar förmodligen med att kunna öka priserna när AI integreras ytterligare i bolagets produkter. Vi fortsätter att följa Salesforce och om vi bedömer att bolaget kan nå upp till samma fina lönsamhet som till exempel Microsoft så kan det kanske bli aktuellt som ett innehav.

Intuit påminner om det svenska mjukvarubolaget Fortnox

Intuit var ytterligare ett intressant bolag som vi träffade på vår analysresa till Kalifornien. Det som är intressant med Intuit är att det påminner till viss del om vårt svenska Fortnox som blev utköpt från börsen under försommaren. Intuit har ett ekosystem av tjänster för företag och privatpersoner inom bland annat redovisning, löneutbetalningar, betalningslösningar, skatteutbetalningar, kreditinformation och en marknadsplattform för e-postutskick. E-posttjänsten, Mailchimp, kom in i bolaget via förvärv och är säkert bekant för många som jobbar med mailutskick.

Under mötet berättade IR att bolaget vill ha ut mer av Mailchimp-förvärvet varför de nu har rekryterat en ny chef från Meta (driver bland annat Facebook och Instagram). Intuit vill växa vidare inom små- och medelstora bolag och ser en bra möjlighet inom detta marknadssegment.

Vid den senaste kvartalsrapporten i augusti guidande bolaget för en omsättningstillväxt på 12–13% för helåret 2026 och en marginalförbättring på cirka 1%. Den del som förväntas växa mest i bolaget är Creditkarma, en rådgivningstjänst för kredittagare. Creditkarma är en populär produkt med över 140 miljoner följare på sociala media. Utöver kreditrådgivningen ser Intuit stora möjligheter att växa inom Global Business Solution och skatteutbetalningar. Tjänsten för skatteutbetalningar har det roliga namnet Turbotax och Intuit bedömer denna tjänst har en väldigt stor Total Addressable Market (TAM). Det är alltid intressant med bolag där det finns en produkt med potential till kraftig tillväxt. 

Under mötet berättade Intuit att de under de senaste sex åren har utvecklat AI-tjänster för bolagets produkter inom redovisning, betalningar, finans och projektledning. Syftet med dessa autonoma program som jobbar själva, är att de ska effektivisera det administrativa arbetet. En arbetsuppgift som nu tar timmar att utföra ska genom automation bara ta några minuter att genomföra. Intuit är inte ett innehav i några av våra globalfonder idag.

Intuit var ytterligare ett intressant bolag som vi träffade på vår analysresa till Kalifornien. Det som är intressant med Intuit är att det påminner till viss del om vårt svenska Fortnox som blev utköpt från börsen under försommaren. Intuit har ett ekosystem av tjänster för företag och privatpersoner inom bland annat redovisning, löneutbetalningar, betalningslösningar, skatteutbetalningar, kreditinformation och en marknadsplattform för e-postutskick. E-posttjänsten, Mailchimp, kom in i bolaget via förvärv och är säkert bekant för många som jobbar med mailutskick.

Under mötet berättade IR att bolaget vill ha ut mer av Mailchimp-förvärvet varför de nu har rekryterat en ny chef från Meta (driver bland annat Facebook och Instagram). Intuit vill växa vidare inom små- och medelstora bolag och ser en bra möjlighet inom detta marknadssegment.

Vid den senaste kvartalsrapporten i augusti guidande bolaget för en omsättningstillväxt på 12–13% för helåret 2026 och en marginalförbättring på cirka 1%. Den del som förväntas växa mest i bolaget är Creditkarma, en rådgivningstjänst för kredittagare. Creditkarma är en populär produkt med över 140 miljoner följare på sociala media. Utöver kreditrådgivningen ser Intuit stora möjligheter att växa inom Global Business Solution och skatteutbetalningar. Tjänsten för skatteutbetalningar har det roliga namnet Turbotax och Intuit bedömer denna tjänst har en väldigt stor Total Addressable Market (TAM). Det är alltid intressant med bolag där det finns en produkt med potential till kraftig tillväxt. 

Under mötet berättade Intuit att de under de senaste sex åren har utvecklat AI-tjänster för bolagets produkter inom redovisning, betalningar, finans och projektledning. Syftet med dessa autonoma program som jobbar själva, är att de ska effektivisera det administrativa arbetet. En arbetsuppgift som nu tar timmar att utföra ska genom automation bara ta några minuter att genomföra. Intuit är inte ett innehav i några av våra globalfonder idag.

Bildtext: Herman Ohlsson och jag träffar Geoff Koegler som arbetar som Investor Relation på Intuit.

Autodesk är en potentiell Champion

Autodesk är ett mjukvarubolag som säljer mjukvara för design, konstruktion och underhållning. Bolagets kunder är arkitekter, ingenjörer, konstruktörer och designerns som bland annat använder bolagets CAD-system och simuleringsprogram för att konstruera produkter samt system. Autodesks IR inledde mötet med att berätta att byggsektorn förmodligen är en av de sektorer som är minst digitaliserad av alla branscher i världen. Detta är extra spännande eftersom det innebär att det finns mycket tillväxt och intjäningsmöjligheter när byggsektorn fortsätter att digitaliseras.

Autodesk har under de senaste fem åren arbetat mycket med att utveckla sina olika programvaror och under mötet berättade IR att bolaget var tidigt inne på att kombinera sina programvaror med AI. Den senaste utvecklingen är att Autodesks AI-modell jobbar ihop med OpenAI’s ChatGPT. Genom att integrera en annan AI-modell med sin egen modell blir verktygen mer kraftfulla och användbara. Jag frågade om Autodesk skulle kunna bli ”disrupted”, det vill säga att någon konkurrent stör deras affärsmodell. Svaret från IR var att det är tvärt om och det är Autodesk som är ”DeepSeek”, det vill säga att man själva är en ”Disruptor” som stör konkurrenterna. Vidare berättade IR att programmet 3D-Autodesk-AI är svårt att kopiera och inte kan köras i en extern AI-modell.

Under 2024 gjorde Autodesk en viktig förändring i sin intäktsmodell. I stället för att fortsätta att sälja licenser med engångsbetalningar har bolaget svängt över till en prenumerationsmodell där kunderna har ett abonnemang och betalar månads- eller årsvis. Dessutom har bolaget kapat bort två led av återförsäljare vilket gör att kunderna i stället köper direkt på hemsidan. I samband med de två stora förändringarna av intäktsmodellen har bolaget kommunicerat en ambitiös höjning av prognosen för EBIT-marginalen. Fram till år 2029 ska marginalen öka med 9 procentenheter vilket är en stor ökning. Vi tycker att Autodesk har fina drag av en ”Champion” och vi kommer att titta vidare på bolaget. Autodesk är inget innehav i någon av våra globalfonder idag.

Diagramtext: Autodesks EBIT-marginaler trendar uppåt. Källa: Bloomberg.

 Aktiekursutvecklingen i SEK de senaste fem åren för Intuit (svart), MSCI ACWI (röd), Autodesk (grön) och Salesforc (blå). Källa: Bloomberg.

Henrik 1

Henrik Milton

VD & fondförvaltare, Brock Milton Capital AB

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Brock Milton Capital. använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår Integritetspolicy . Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies