Henrik Milton
VD & fondförvaltare - Specialist teknik & mjukvara, Brock Milton Capital AB
Tänk på att:
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.
Blogg & Media
Blogg | 15 okt 2025
I oktober 2025 reste jag till Maranello för att vara med på Ferraris kapitalmarknadsdag vilket blev den fjärde gången vi träffade bolaget sedan 2023. Ferrari visade bland annat upp sin nya bilfabrik med elbilsproduktionen och när jag summerar besöket i efterhand var det en av de bästa kapitalmarknadsdagarna som jag någonsin varit på.
Vi investerare som åkte till Italien hade en förhoppning om att vi skulle få se den nya elbilen som går under arbetsnamnet Elletrica. Så blev det ”nästan” då vi fick se en tredjedel av bilen, mer om det senare i blogginlägget. Under dag två delgav Ferrari sin guidning för 2026–2030 då bolaget berättade för aktiemarknaden hur de tror att omsättningen och vinsten kommer att utvecklas fram till 2030.
Den nya elbilen
Kvällen innan kapitalmarknadsdagen visade Ferrari drivlinan och hjulupphängningen på den nya elbilen som går under namnet Elletrica. Ferrari säger att elbilen ska ge en härlig körupplevelse och 0–100 km/h ska gå på 2,5 sekunder. Toppfarten ligger på 310 km/h vilket är ovanligt högt för att var en elbil. Under presentationen angavs räckvidden till 530 km, en helt acceptabel körsträcka med elbil. Det som gör Ferrari intressant jämfört med vanliga biltillverkare är att det sker en tekniköverföring från F1 till den ”vanliga” bilproduktion vilket innebär att de kryddar den nya elbilen med spännande F1-teknik. Ferrari tar ansvar för en hållbar utveckling av vår värld genom att lansera en elbil som är tillverkad av 75% återvunnen aluminium.
Lanseringen av elbilen kommer att ske i tre steg och kommer enligt min bedömning se ut på följande sätt:
1. Elmotor, drivlina och batteripaket (detta skedde 9 oktober).
2. Bilens interiör vilket förmodligen sker runt årsskiftet.
3. Den kompletta bilen vilket mest sannolikt sker i första kvartalet 2026.
Skälet till att Ferrari inte visar upp hela bilen vid ett tillfälle är att bolaget vill hålla uppe intresset inför den stora lanseringen.
Besök på bilfabriken
Efter den inledande presentationen av elmotor, drivlinan och batteripaketet var det dags för ett fabriksbesök. Tyvärr är denna del hemlig för allmänheten varför vi inte fick ta några bilder. Ferraris målsättning har alltid varit att själva tillverka så mycket bilkomponenter som möjligt eftersom man vill ha full kontroll över deras funktion, prestanda, kvalitet, produktutveckling och så vidare. I den egna produktionen har bolaget i princip kontroll på hela leveranskedjan så att det inte uppstår några förseningar. Två exempel på undantag från detta är att de köper in bränslecellerna från koreanska SK och att bromsarna köps från italienska Brembo. Själva batteripaketen byggs ihop av Ferrari i Maranello.
Vi fick se tillverkningen av elmotor, kraftöverföring och hjulaxel - ingenjörskonst på högsta nivå. Man är väldigt stolta över sin egenutvecklade hjulupphängning som erbjuder föraren maximal komfort och racingegenskaper när det behövs.
Andra skäl till att de tillverkar nästan alla delarna själv är de då har full kontroll över reservdelsförsörjningen till äldre bilar. Ferrari säger att “every car model is a piece of art” som ska kunna leva för evigt. Sedan start har Ferrari tillverkat cirka 330 000 bilar och här kommer en imponerande siffra: av alla tillverkade bilar så existerar (”lever”) fortfarande mer än 90% av fordonen idag. Ni läsare som kör och äger en Ferrari kan känna er trygga med att det alltid kommer kunna gå att få tag i reservdelar till er fina bil.
När rundturen var klar fick alla inbjudna gäster äta middag i bilfabriken. Det var en häftig och speciell upplevelse att äta middag mitt i monteringslinjen för bilmodellen Ferrari Purosangue.
Bildtext: Slutmontering av Ferraris bilmodell Purosangue i vacker röd färg.
När Ferrari har kapitalmarknadsdag ställer hela bolaget upp mangrant och ser till att de viktigaste personerna är på plats. Jag fick möjlighet till en pratstund med Piero Ferrari som är son till grundaren Enzo Ferrari. Jag fick också möjligheten att prata med stallchefen för F1-teamet Frédéric Vasseur och Ferraris CEO Benedetto Vigna.
Bildtext: Jag står tillsammans med Ferraris CEO Benedetto Vigna och stallchefen för Formula 1 teamet Frédéric Vasseur.
Ferraris stora fan-club
Runt om i världen finns väldigt många Ferrari fans. Bolaget har många olika typer av kunder med ett gemensamt drag, de är personer med höga inkomster eller stora förmögenheter. Ferrari delar in sina kunder i Ferraristi (bilentusiaster) som utgör de som oftast köper de nya bilmodellerna och bedöms uppgå till cirka 180 000 människor. Den andra stora gruppen Ferrarifans kallas för Tifosi och utgör cirka 400 miljoner människor. När Formula 1 körs på Monza utanför Milano är det denna grupp som står och viftar med Ferrariflaggor och arrangerar tifon. Ferrari har också en mindre division i bolaget som heter Life Style som designar och säljer olika Ferrariloggade varor som till exempel dyra modekläder, billigare kepsar och t-shirts.
Ferrari minskar utsläppen av växthusgaser
Glädjande nog är hållbarhet viktigt för Ferrari och bolaget har som mål att reducera utsläppen inom Scope 1 och 2 samt Scope 3. Ferraris övergripande mål är att minska koldioxidutsläppen fram till 2030. En milstolpe på vägen är att utsläppen av växthusgaser mellan 2021 och 2024 har minskat med 30% inom scope 1 och 2. Målet är att utsläppen ska minska med 90% mätt från starten 2021. När det gäller scope 3 så har Ferrari minskat växthusgasutsläppen med 10% sedan 2021 (minskning i ton CO2/bil). Målet är att dessa ska minska med 25% mätt mellan 2024 och 2030. Ferrari har som mål att varje bil ska leva för ”evigt” och den miljövänliga aspekten i detta är att det aldrig behöver tillverkas en ny bil som ska ersätta den gamla. 😊
Ferraris finansiella plan fram till 2030
Ferrari guidar för att omsättningen ska växa 5% varje år mellan 2026 och 2030. I bolagets tillväxtplan bedömer man att omsättningen kommer att växa cirka 34% (i EUR) från 2024 till 2030. Vid 2030 estimerar bolaget att omsättningen ska nå cirka 9 miljarder EUR. Vår bedömning är att bolaget medvetet guidar lågt för att vara försiktiga och kunna slå sin finansiella mål. I dagsläget är det utmanande att guida på grund av rådande omständigheter med USA:s nya import-tullar samt en svag kinesisk lyxkonsumtion.
Vidare guidar Ferrari för att EBITDA mellan 2024 och 2030 ska växa 44,7% vilket innebär att EBITDA-marginalen ska öka från 38,3% till 40%. EBIT-marginalen bedöms hamna på 30% vid 2030 vilket är en väldigt bra rörelsemarginal för att vara biltillverkare. När Porsches EBIT-marginal var som högst 2023 låg den runt 18% och under samma år hade Ferrari en marginal på 27,1%.
Ferraris mål är att omsättningen ska växa stadig och stabilt över tid. Omsättningstillväxten ska komma ifrån flera produktlanseringar och bolaget säger att de ska släppa fyra nya bilmodeller per år mellan 2026 och 2030. Ferraris försäljningsstrategi innebär att bolaget hellre har många och små modellprogram än få modeller som ska säljas i stora volymer. Sedan starten har Ferrari lanserat 41 nya modeller och bara mellan 2023 och 2025 har 14 billanseringar skett. CEO Benedetto Vigna tryckte hela tiden på bolagets motto: Scarcity (=begränsad upplaga) och att varje modell ska vara unik. Enzo Ferrari myntade för länge sedan ett uttryck som lever än idag: ”Ferrari tillverkar alltid en bil mindre än vad som efterfrågas” vilket bidrar till en ”brist” på bilar. Ett sätt att göra bilarna ännu mer unika är det som kallas personalization vilket innebär att bilen skräddarsys för varje kund. Att bilarna skräddarsys ger en extra ”boost” till marginalerna. Under kapitalmarknadsdagen berättade CEO att den optimala väntetiden för en bil är 20–24 månader. I praktiken innebär det att det är få som hoppar av en order när man har väntat i nästan två år på sin skräddarsydda ögonsten.
2030 kommer Ferraris sportbilsproduktion att fördelas på följande sätt: 40% från bilar med förbränningsmotorer, 40% hybrider och 20% elbilar. Jag har hört skeptiska röster till bolaget satsning på elbilar men vi tror bolaget kommer att få nya kunder som inte vill köra en fossilbil, framför allt i Asien. CEO berättade en historia om en potentiell kund som sa ”jag kommer bara bli kund till Ferrari om jag kan köpa en elbil av er”.
Bildtext: Ferrari satsar på att marknadsföra sina bilar i fler färger än den Ferrariröda färgen Rosso Corsa och strategin är att bredda märket och nå ut till ännu fler kunder
Ferrari kommer också under kommande år att lansera en helt ny produktlinje som de kallar Hypersail. Ja ni läste rätt, Ferrari kommer att starta produktion av kappseglingsbåtar som ska delta i offshore sailing races. Logiken i den produktlanseringen är helt enkelt att de anser sig kunna tjäna pengar på att sälja segelbåtar.
När det gäller investeringar så har Ferrari precis blivit klar med sin fabrik för elbilsproduktion (e-building) och bolaget guidar för att cirka 12% av omsättningen ska investeras i ny bilproduktion fram till 2030. Detta är något lägre än de siffror som Ferrari har uppvisat historiskt vilket är positivt för aktien.
Avslutningsvis, vi gillar bolagets guidning av kapitalallokeringen där 40% går till capex (investeringar) och 60% går till aktieägarna. Bolaget höjer också utdelningskvoten till att dela ut 40% av vinsten (tidigare var den 35%). När det kommer till aktieåterköp ökar andelen kapital som kommer användas till aktieåterköp med 75% fram till 2030.
Bildtext: Ferraris finansiella mål. Källa: Ferrari.com
Hur har vi handlat Ferrariaktien?
Ferrari har varit en mycket bra investering sedan vi köpte in oss i bolaget 2023. Under sensommaren 2025 drog vi ned vikten i Ferrari till runt 0,8% i BMC Global Select och fram till kapitalmarknadsdagen i oktober har vi haft en låg vikt. Aktiemarknadens mottagande av Ferraris finansiella mål (guidningen) mottogs inte positivt och strax efter att bolaget kommunicerat sina nya mål föll aktien. Skälet till att vi minskat vikten innan kapitalmarknadsdagen var att bolaget handlades till en extra hög värdering. Ferrari handlas ofta till en högre värdering än sina konkurrenter på grund av att man är väldigt välskött och lönsamt. När värderingen är attraktiv igen kommer vi att öka vår vikt. Vi tror att Ferrari kommer kunna överraska positivt och slå marknadens förväntningar både avseende vinst- och omsättningsestimat.
Sammanfattningsvis är vi förhoppningsfulla gällande elbilssatsningen och vi bedömer att Ferrari kommer fortsätta att växa omsättningen och vinsten stabilt samt leverera ”best in class” marginaler.
Wrooooom!
Blogg | 15 okt 2025
Blogg | 1 okt 2025
Blogg | 22 sep 2025
Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.
Brock Milton Capital. använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.
Läs gärna vår Integritetspolicy . Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.